Na czym polega praca zdalna?


Z pracą zdalną mamy do czynienia wtedy, kiedy pracownik wykonuje swoje zadania poza siedzibą firmy. Niekoniecznie musi to być mieszkanie. Telepraca może być wykonywana w dowolnym miejscu, na przykład w pociągu, restauracji, na działce. Miejsce wykonywania zadań przez pracownika nie jest dla pracodawcy istotne. Liczy się wyłącznie efekt końcowy, czyli realizacja zleconego zadania.
W przypadku pracy zdalnej kontakt na linii pracownik-pracodawca odbywa się zazwyczaj poprzez pocztę elektroniczną, internetowy komunikator, ewentualnie telefon.

 


Praca zdalna - dla kogo?
Praca zdalna nie jest dla każdego. Istnieją zawody i stanowiska pracy, w których jest ona niemożliwa. Praca zdalna sprawdza się w przypadku zorganizowanych pracowników, którym łatwo jest pogodzić czas w domu z pracą.


Zalety pracy zdalnej

Z punktu widzenia pracodawcy największą zaletą pracy zdalnej jest możliwość ograniczenia kosztów zatrudnienia. W przypadku telepracy pracodawca nie musi bowiem tworzyć miejsca pracy dla pracownika. Odchodzą wówczas koszty związane na przykład z zakupem komputera, biurka, krzesła itp.

Praca zdalna umożliwia również zatrudnienie pracownika z innego miasta, a nawet kraju. Jest to ważne zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, w których często brakuje specjalistów na rynku pracy.

Największe zalety pracy zdalnej z punktu widzenia pracownika to wygoda oraz oszczędność czasu i pieniędzy. Często pracownicy zdalni mają elastyczny czas pracy. Oznacza to, że nie mają wyznaczonych godzin pracy, na przykład od 8 do 16. Nie muszą też pracować określonej liczby godzin. Dla pracodawcy ważne jest, aby zadanie zostało wykonane. Nie interesuje go, ile czasu pracownik poświęcił na pracę. 

Pracując zdalnie z domu pracownik nie musi dojeżdżać do pracy. Oszczędza w ten sposób czas oraz pieniądze, które musiałby wydać na paliwo czy bilety.

Praca zdalna świetnie się sprawdza w przypadku młodych rodziców. Telepraca daje im bowiem możliwość pogodzenia pracy z opieką nad dzieckiem.


Wady pracy zdalnej

Największą wadą pracy zdalnej z punktu widzenia pracodawcy jest brak kontroli nad pracownikiem. Jeśli pracownik ma ustalone godziny pracy, to pracodawca tak naprawdę nie ma możliwości sprawdzenia, czy pracownik rzeczywiście pracuje w wyznaczonym czasie, czy też nie. Oczywiście problem ten nie występuje w przypadku elastycznych godzin pracy. 

Wadą dla pracodawcy mogą być również problemy z integracją zespołu. W przypadku telepracy poszczególni pracownicy nie integrują się ze sobą. Może się to przełożyć na mniejsze zaangażowanie pracowników czy brak utożsamiania się z firmą, a w konsekwencji na mniejszą efektywność całej firmy.

Wadą pracy zdalnej dla pracownika może być konieczność zachowania samodyscypliny. Wbrew pozorom praca zdalna w domu wcale nie musi być taka miła i przyjemna. Pracując w domu pracownik musi zmierzyć się z całą masą rozpraszaczy. Takim rozpraszaczem może być dzwonek domofonu, hałaśliwy sąsiad, telewizor oglądany przez innego domownika i wiele innych. Nie każdy może się skupić w takich warunkach. Praca zdalna w domu może powodować spadek wydajności pracownika.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Umowy - pracownik