Na czym polega praca zdalna?
Z pracą zdalną mamy do czynienia
wtedy, kiedy pracownik wykonuje swoje zadania poza siedzibą firmy. Niekoniecznie musi to być mieszkanie. Telepraca może
być wykonywana w dowolnym miejscu, na przykład w pociągu, restauracji, na
działce. Miejsce wykonywania zadań przez pracownika nie jest dla pracodawcy
istotne. Liczy się wyłącznie efekt końcowy, czyli realizacja zleconego zadania.
W przypadku pracy zdalnej kontakt na
linii pracownik-pracodawca odbywa się zazwyczaj poprzez pocztę elektroniczną,
internetowy komunikator, ewentualnie telefon.
Praca zdalna nie jest dla każdego.
Istnieją zawody i stanowiska pracy, w których jest ona niemożliwa. Praca zdalna
sprawdza się w przypadku zorganizowanych pracowników, którym łatwo jest
pogodzić czas w domu z pracą.
Zalety pracy
zdalnej
Z punktu widzenia pracodawcy
największą zaletą pracy zdalnej jest możliwość ograniczenia kosztów
zatrudnienia. W przypadku telepracy
pracodawca nie musi bowiem tworzyć miejsca pracy dla pracownika. Odchodzą
wówczas koszty związane na przykład z zakupem komputera, biurka, krzesła itp.
Praca zdalna umożliwia również
zatrudnienie pracownika z innego miasta, a nawet kraju. Jest to ważne zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, w
których często brakuje specjalistów na rynku pracy.
Największe zalety pracy zdalnej z
punktu widzenia pracownika to wygoda oraz oszczędność czasu i pieniędzy.
Często pracownicy zdalni mają elastyczny czas pracy. Oznacza to, że
nie mają wyznaczonych godzin pracy, na przykład od 8 do 16. Nie muszą też pracować
określonej liczby godzin. Dla pracodawcy ważne jest, aby zadanie zostało
wykonane. Nie interesuje go, ile czasu pracownik poświęcił na pracę.
Pracując zdalnie z domu pracownik
nie musi dojeżdżać do pracy. Oszczędza w ten sposób czas oraz pieniądze,
które musiałby wydać na paliwo czy bilety.
Praca zdalna świetnie się sprawdza w
przypadku młodych rodziców. Telepraca daje im bowiem możliwość pogodzenia pracy
z opieką nad dzieckiem.
Wady pracy zdalnej
Największą wadą pracy zdalnej z
punktu widzenia pracodawcy jest brak kontroli nad pracownikiem. Jeśli pracownik ma ustalone godziny pracy, to
pracodawca tak naprawdę nie ma możliwości sprawdzenia, czy pracownik
rzeczywiście pracuje w wyznaczonym czasie, czy też nie. Oczywiście problem ten
nie występuje w przypadku elastycznych godzin pracy.
Wadą dla pracodawcy mogą być
również problemy z integracją zespołu. W przypadku telepracy
poszczególni pracownicy nie integrują się ze sobą. Może się to przełożyć na
mniejsze zaangażowanie pracowników czy brak utożsamiania się z firmą, a w
konsekwencji na mniejszą efektywność całej firmy.
Wadą pracy zdalnej dla pracownika
może być konieczność zachowania samodyscypliny. Wbrew pozorom praca zdalna w
domu wcale nie musi być taka miła i przyjemna. Pracując w domu
pracownik musi zmierzyć się z całą masą rozpraszaczy. Takim
rozpraszaczem może być dzwonek domofonu, hałaśliwy sąsiad, telewizor oglądany
przez innego domownika i wiele innych. Nie każdy może się skupić w takich
warunkach. Praca zdalna w domu może powodować spadek wydajności
pracownika.
Komentarze
Prześlij komentarz